כיום יותר ויותר מוסיקאים בוחרים לפעול בצורה עצמאית, ולהיות תלויים כמה שפחות בחברות התקליטים וההפצה הגדולות. העובדה שמרבית המוסיקאים פועלים עצמאית נותנת חופש ביטוי גדול יותר ואפשרות ליצור ללא כל תכתיבים מלמעלה, אך היא גם דורשת מכם להיות יותר אקטיבים בכל הקשור לשיווק ולחשיפה שלכם.
הפקה של קליפ לשיר שלכם יכולה להביא לחשיפה נרחבת יותר ולהפצת המוסיקה שלכם בקרב צופים ומאזינים רבים, בין היתר בפלטפורמות מבוססות ויז'ואל כגון: יוטיוב, פייסבוק ואינסטגרם וגם בערוצי תקשורת מבוססי ויז'ואל כגון אמטיוי ישראל וערוץ 24. אז איך יוצאים לדרך עם הפקת הקליפ?
הגדרת התקציב כשריקת הפתיחה
הדבר הראשון שחשוב להעניק לו תשומת לב הוא התקציב. הפקה של קליפ דורשת מכם להשקיע לא מעט, זאת מאחר והפקה מקצועית של קליפ אינה דבר זול. לאורך שלוש וחצי דקות לערך, אתם מצפים להשאיר את הצופים קשובים לכם, ועל כן ישנה חשיבות להפקה של קליפ מקצועי עם סיפור מעניין.
בשונה מסרטי תדמית לדוגמא שמטרתם היא להחמיא לשירות או מוצר ספציפי, כאן הפקת קליפ הינו המוצר בעצמו. ככל שמשקיעים יותר תקציב, ניתן להשקיע במגוון רחב יותר של אלמנטים המשפיעים בסופו של דבר על התוצר הסופי שלכם. שימו לב כי למרות שמדובר על קליפ מוסיקה, ההפקה מתבססת על הרעיון כי הקליפ אמור להיות כה מוצלח עד לרמה שגם אם הסאונד יושתק, יוכלו הצופים ליהנות מקליפ סוחף המגלם בתוכו סיפור ומתקיים כאינדיבידואל.
תכנון מקדים בדרך לקליפ הסוחף והמתאים ביותר
על מנת להבטיח כי הפקת קליפ עבורכם אכן תהיה סוחפת ותתאים לקו האומנותי שאתם רוצים לקדם, חשוב לבצע תכנון מקדים. אותו תכנון כולל בתוכו: תסריט טוב, לוקיישנים ייחודיים, ארט מעניין ומקורי, צוות צילום איכותי, שחקנים וניצבים, סטיילינג, בימוי ועוד. סוגיית התקציב קריטית מאחר והיא זו המשקפת לכם עד כמה אתם יכולים להשקיע בהפקה הכוללת, ובפרט באנשי המקצוע השונים שיניעו את הפרוייקט עבורכם.
חלק בלתי נפרד מהתכנון המקדים של הפקת קליפ כולל גם את ההיכרות שלכם עם הז'אנר אליו אתם שייכים. היצמדות לז'אנר שלכם למעשה מקטלגת אתכם יחד עם השחקנים החזקים כיום בסצינת המוסיקה שבה אתם מקווים להשתלב. כך לדוגמא, אם המוסיקה שאתם יוצרים שייכת לעולמות האינדי, הרי שהפקת קליפים המאפיינים את הז'אנר הזה שונים מאד מקליפים של אמני הפופ הגדולים בארץ . על כן, חשוב להפיק קליפ שמתאים לזירה בה אתם מקווים להשתלב ולקהל היעד שלכם מבלי לגרוע בהתאמה שלו לחזון האומנותי שלכם כאמנים.
הפקת קליפים חייבת להחמיא לשיר שלכם
למילים, ללחן, להפקה ולאווירה הכללית שנתתם ליצירה שלכם יש משקל גדול בתכנון יצירת הקליפ. המטרה היא לעשות הפקת קליפים בצורה שתעטוף את השיר ויחמיא לו. קליפ טוב הינו קליפ שמעניק רבדים נוספים ליצירה שלכם – עד לרמה בה הוא מתייחס אל היצירה מכיוונים לא צפויים וכך נוצר חיבור מעניין ומושך בין המוסיקה לוידאו. עם כל תקציב שלא יהיה ברשותכם, חשוב מאד להשקיע בתסריט טוב ולוקיישנים מעניינים שיעניקו חוויה גדולה ומרגשת לצופה.
לא אחת נשאלת השאלה האם ניתן לעשות הפקת קליפים גם עם תקציבים צנועים יותר. הבחירה בסופו של דבר היא שלכם, כאשר המשוואה פשוטה: ככל שמשקיעים יותר, ישנו מגוון אפשרויות רחב יותר. שימו לב כי בסופו של יום חשוב שתפיקו קליפ שלא יפול ברמתו מרמת המוסיקה בה אתם משקיעים כל כך הרבה, שכן הקליפ יהפוך לפנים של השיר ויהווה חלק משמעותי מהאופן בו תיתפסו כלפי חוץ ועל מנת להגן על ההשקעה שלכם במוסיקה עצמה עליכם לעטוף אותה היטב בכדי שתקבל את ההזדמנות והתשומת לב לה היא ראויה.